Monday, March 1, 2010

back from Camp...

Assalamualaikum semua....

Dua hari yang lepas, Sheila baru je balik dari kem anjuran sebuah university Kem tu berjalan selama 3hari 2 malam. X ramai yang join x tau lah kenapa. Padahal bayaran nya x sampai RM50. Banyak jugak yang Sheila belajar disitu. It's more to islamic camp which is good actually for me and all the students utk meningkatkan our knowledges tentang 'Islam' but apa yang menghairankan saya ialah ada ramai di kalangan pelajar yang follow the camp sembahyang dengan make up masih lagi terletak cantik di muka.

Memang lah dalam islam sendiri menggalakkan umatnya mencantikkan diri lagi2 ketika kita menghadap Allah S.W.T tetapi selagi bahan2 di dalam alat2 make up itu sah pada syarak. Apa yang Sheila tahu, make up zaman sekarang ni, boleh dikatakan semua ada bahan yang tak boleh dipakai ketika solat. Sheila bersangka baik juga mungkin mereka gunakan make up yang boleh dipakai ketika solat ataupun kandungan make up nya halal dibawa bersolat, tapi yang x sedapnya, semua pakai make up keluaran luar negara yang mana memang kandungan dalam tu x boleh dibawa bersolat.

Pada pendapat u all apa hukum kalau sembahyang tapi make up masih terletak, they put on their mascara and celak yang mana make up semua tu ada chemical yang x boleh dipakai semasa mengadap allah S.W.T? adakah air sembahyang tu sampai ke kulit muka? wallahualam..

Sheila sendiri agak pelik sebenarnya, kenapa takde dikalangan facilitator menegur pelajar2 tersebut..
Bukanlah Sheila bercakap begini atas tujuan mencari silap ataupun apa, sedar kekurangan diri dan ibadah diri sendiri pun tak tahu diterima Tuhan ataupun tidak, tapi tujuannya adalah harap2 dikalangan kita sedar tentang penggunaan cosmetic yang x boleh dipakai ketika solat.

Harap2 ramai juga dikalangan kita yang mengeluarkan lagi product2 make up yang boleh dipakai ketika solat. Moga2 diatas kepekaan kita, dapat menyempurnakan lagi ibadah kita dan diterima olehNya.



Baiklah, habis di topik itu kini tiba pula topik dimana ketika mendengar ceramah. Respect and thankful for the time n ilmu yang diberi oleh penceramah. Ceramah yang disediakan alhamdulillah, ada dikalangan penceramah yang memberikan ceramah dalam konteks yang sangat ringkas dan mudah diterima, tetapi ada juga yang menyampaikan dalam konteks yang boleh dikatakan 90% menceritakan kehebatan diri dan juga schedule beliau pergi ke negara sini dan sana dan hanya 10% ceramah motivasi yang diberi kepada pelajar. Penceramahnya memang hebat dan pengalamannya layak dijadikan semangat dan panduan kepada pelajar demi menjadi generasi hebat.

Pada pendapat saya, pelajar memang memerlukan motivator yang hebat untuk dijadikan contoh, x kira dari segi akademik, pengetahuan Islam mahupun aktiviti sosial, tetapi jika keterlaluan menceritakan tentang kehebatan diri takut disalah ertikan oleh yang mendengar.

Mungkin apa yang ingin disampaikan ialah mahu pelajar menjadi kuat dan berwawasan seperti beliau, tetapi cara penyampaian pengalaman diri beliau sesekali kedengaran takbur yang membuatkan Sheila sendiri jelak medengarnya. Kadangkala kehebatan diri x perlu diceritakan satu persatu kerana walaupun mungkin tujuan asalnya baik tetapi kadangkala kesannya bleh menjadi kurang elok dan akhirnya membuat orang memandang dengan persepsi yang buruk.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...